Elektryczna ofensywa Volkswagena nabiera coraz bardziej konkretnych kształtów. Przypomnijmy, że rozpoczęła ją premiera pierwszego samochodu elektrycznego zbudowanego bazie modułowej platformy MEB, czyli ID.3.
Przypomnijmy, że Volkswagen ID.3 zadebiutował na wrześniowym salonie we Frankfurcie, a już w listopadzie rozpoczęto produkcję seryjną. ID.3 produkowany jest w zakładzie w Zwickau, który został przestawiony tak, by produkować wyłącznie samochody o napędzie bateryjnym. Już od 2021 roku fabryka ma produkować nawet 330 tysięcy aut na prąd rocznie, dzięki czemu zakład w Zwicaku będzie największym europejskim zakładem produkującym samochody elektryczne.
Poza Starym Kontynentem Volkswagen ID.3 będzie produkowany również w Chinach, gdzie już rozpoczęto tzw. preprodukcję, oraz w Stanach Zjednoczonych.
Samochód będzie oferowany z kilka pojemnościami baterii, które zapewnią zasięg od 330 do 550 km (wg WLTP). Dużym atutem tego modelu ma być cena - wersja bazowa ma kosztować mniej 30 tysięcy euro. Dzięki temu w Polsce zakwalifikuje się do rządowego programu dopłat (limit cenowy to 125 tys. zł) i będzie można liczyć na subwencję w wysokości 30 proc. ceny.
Pierwsze egzemplarze ID.3 trafią do salonów latem 2020 roku. Ponadto w przyszłym roku zadebiutuje ID.CROZZ, czyli elektryczny SUV, który również będzie produkowany w Zwickau.
Ale nowe modele samochodów elektrycznych to nie wszystko. Volkswagen rozwija elektromobilność na wielu płaszczyznach. M.in. powołano do życia nową firmę o nazwie Elli, która zajmuje się rozwijaniem infrastruktury ładującej, ponadto sam Volkswagen, przy współpracy z siecią dilerską, instaluje ładowarki pod własnym szyldem. Plany zakładają, że do 2025 roku w całej Europie koncern postawi 36 tysięcy punktów ładowania.
Co więcej, niemiecki koncern postanowił podzielić się swoją platformą dla samochodów elektrycznych (MEB) z innymi producentami. Zawarto już porozumienie z Fordem, który od 2023 roku będzie produkował własne modele oparte na MEB. Ford spodziewa się, że w ciągu sześciu lat powstanie ponad 600 tysięcy takich pojazdów.
Volkswagen zamierza również produkować baterie do samochód elektrycznych. Niemiecki koncern wraz ze szwedzkim producentem akumulatorów Northvolt założył spółkę joint-venture, która wybuduje zakład produkcji ogniw akumulatorowych. Budowa rozpocznie się w 2020 roku. Zakład, który powstanie w Salzgitter, rozpocznie działalność na przełomie lat 2023/2024, jego moce produkcyjne mają wynosić 16 gigawatogodzin rocznie.